OSM Thome: Godt posisjonert for videre vekst
Etter den vellykkede fusjonen mellom OSM og Thome i juni 2023 peker Finn Amund Norbye i OSM Thome på tre avgjørende faktorer for videre suksess: Menneskene om bord, vekstambisjoner i hele verdikjeden – og støtten fra en ny og langsiktig eier.
Nesten to år etter fusjonen mellom OSM Maritime og Thome Group er det nye selskapet godt posisjonert for videre vekst og utvikling i en global bransje i endring. Finn Amund Norbye, CEO legger ikke skjul på at ambisjonene er store – men understreker samtidig at suksessen starter med menneskene.
– Vi har vært opptatt av å integrere to sterke selskaper med dyktige og erfarne kollegaer. Nå ser vi effektene av sammenslåingen, sier han.
Vekst og utvikling
Vi ser vekstmuligheter i hele verdikjeden. Det gjelder både tradisjonell ship management, men også marine services, rekruttering, trening og digitale løsninger. Vi ønsker å være en totalpartner for redere og operatører, sier Norbye.
Oppkjøpet av Klaveness Ship Management i januar i år styrker vår posisjon i et spennende segment med en kunde med fokus på høy kvalitet i driften.
– Som en konsekvens av dette har vi nå et nytt kontor i Oslo. Det gjør oss til den klart største ship management-aktøren i Norge med kontorer i Arendal, Bergen og Oslo, sier Norbye.
OSM Thome har også etablert EVIGO – et selskap med bærekraft og løsninger for optimalisering og drivstoff-effektivitet. Pia Mehling – med bred erfaring fra shipping-industrien, er ansatt som daglig leder i selskapet.
– Hos EVIGO kan aktører få rådgivning og veiledning for å tilfredsstille de relativt kompliserte kravene som nå stilles til næringen på dette området, sier Norbye.
– Vi opererer i en bransje som er under press fra reguleringer, teknologiendringer og geopolitikk. Men samtidig er maritim næring en
nøkkel i det grønne skiftet og global handel.
Mennesker i fokus
Til tross for teknologisk utvikling og endringer i markedet, er det fortsatt menneskene som er kjernen i selskapets virksomhet.
– Våre tretti tusen ansatte sjøfolk er våre ambassadører på havet og leverer kvalitet og sikkerhet hver dag sammen med våre dyktige kollegaer på land. Vi har idag sjøfolk fra 72 ulike nasjonaliteter som er ansatt fra våre kontorer i ca. 25 land. Vi vil nå etablere kontorer i flere land både i Europa, Asia og Afrika for å øke vårt nettverk for rekruttering av sjøfolk.
– I tillegg jobber vi aktivt med å tiltrekke unge mennesker ved å skape interessante karriæremuligheter til sjøs, styrke kompetansen via flere kadettprogram og å tilby relevant opplæring og videreutdanning i de landene vi er representert. Dette er viktig for å sikre tilgang på dyktige sjøfolk i fremtiden, understreker Norbye.
Ny hovedaksjonær: JPMorgan
Et viktig løft for selskapets videre satsing er den nye hovedeieren JPMorgan Asset Management, som nylig kjøpte seg inn som selskapets majoritetsaksjonær.
– Dette gir oss styrket finansiell kapasitet og langsiktige eiere med industriell forståelse og globalt nettverk. Det betyr mye når vi nå ser på nye markedsmuligheter, sier Norbye. – Vi sikrer samtidig kontinuiteten ved at både Bjørn Tore Larsen og Claes Eek Thorstensen fortsetter som aktive eiere og blir sittende i vårt styre, sier Norbye.
Det er Oaktree Capital Management som nå selger seg ut av selskapet i overensstemmelse med deres investeringsstrategi og i forståelse med de øvrige eierne. – Vi er nå i fasen mellom signering og closing og det gjenstår godkjenning fra konkurransemyndighetene i noen få land, og vi regner med at dette vil gå i orden i løpet av kort tid, fastslår Norbye.
Dette er et viktig steg på veien til å skape det beste ship management selskapet i verden basert på gode, norske verdier og godt sjømannskap.
Foto: Port of Longyearbyen
Røft klima
Bråten mener at plastkai er eneste alternativ i Longyearbyen. Både på grunn av tøft klima, men også det praktiske rundt frakten.
– Betong blir for tungt å frakte. Plasten er mye lettere, og tradisjonelle lasteskip kan ta det med for oss. I tillegg er det noe bevegelse i plasten, som gjør at den tåler klimaet vårt bedre, sier han.
Det er nemlig ikke bare enkelt å produsere noe som tåler å bli utsatt for det Svalbard har å by på.
– Vi har hatt is i havna der det har blitt brøytet inn til isbelagt kai. Den blir utsatt for storm og ekstremvær, forteller Bråten, men understreker at selv om plasten tåler mye, kan skader skje.
– For eksempel var det en skipper som mistet kontroll på båten sin, og dura rett inn i kaia. Takket være at kaia ga litt etter, gikk det bra med båten, sier han.
– Men det er det som er så fint med kaia vår. Den er litt bevegelig, og skulle det kommer skader, kan det repareres. Det har i hvert fall ikke kommet skader til nå som ikke har latt seg fikse, sier han.
Først var tanken at levetid var 10 år. Det var vanskelig å beregne hva den tålte av blant annet bevegelse. Med kun litt overflateslitasje ble ny beregning 20 år.
– Nå opererer vi med en forventet levetid på 30 år. Jeg tror at så lenge vi tar vare på, og vedlikeholder det som eventuelt skulle bli ødelagt, så kan det vare veldig lenge, avslutter Kjetil Bråten.
LES MER
Redaksjonelle artikler fra magasinet
Havbunnsmineraler kan bli en ny motor for norsk maritim industri
Langt under havoverflaten, på dyp ned mot 6000 meter, finnes det store forekomster av sjeldne og verdifulle metaller. Slike havbunnsmineraler kan i fremtiden spille en avgjørende rolle i overgangen til en grønn økonomi – og samtidig gi et kraftig løft for norsk...
Maritim beredskap er nasjonal sikkerhet
Det er lett å tenke på olje, gass og fisk når man snakker om norsk maritim næring. Men for Fride Solbakken, daglig leder i Maritimt Forum, handler det også om noe langt mer grunnleggende: trygghet, beredskap og nasjonal motstandskraft.Hvis vi skal kunne forsvare...
Store muligheter i havvind
Havvindnæringen vokser raskt – og med den åpner det seg et nytt kapittel for den norske maritime industrien. Ifølge Jan Buttle-Ulvin, Executive Vice President for fornybar energi (REN) i Norwegian Energy Partners (NORWEP) handler det ikke bare om klima og kraft. Det...
Muligheter, utfordringer og norske ambisjoner
Skipstrafikken står for omtrent tre prosent av verdens klimagassutslipp, og den internasjonale sjøfarten må kutte dramatisk om målene i IMO sin klimastrategi skal nås. Det betyr nye krav, ny teknologi – og nye drivstoff. Tre alternativer peker seg ut: metanol,...
artikkelannonse
Artikkelannonser fra magasinet
Morgendagens sjøfolk vil kreve mer av oss!
Når de unge skal velge fremtid må de ha grunnleggende trygghet.• Trygghet for norsklønn på kyst og sokkel.I dag kan norske sjøfolk settes på land på kort varsel ved bytte av flagg. Et slikt arbeidsliv i Norge kan vi ikke tilby norsk ungdom. Derfor har...
Invester i fremtidenssjøfolk–søk støtte fra Stiftelsen Norsk Maritim Kompetanse
Er du opptatt av å styrke rekrutteringen til sjømannsyrket, sikre høy kvalitet i opplæring og skape en trygg og bærekraftig maritim næring? Stiftelsen Norsk Maritim Kompetanse (SNMK) gir økonomisk støtte til rederier og prosjekter som fremmer kompetanse, HMS og...
Bærekraftig opptur for norsk verftsgruppe
Green Yard satser tungt på bærekraftige løsninger i skipsindustrien, og har ambisjoner om å være det mest bærekraftige alternativet i den maritime industrien.Gjennom nybygg, ombygging og resirkulering av skip, har Green Yard posisjonert seg og viser hvordan...
Skipsverftet i nord: rigget for vekst
Tromsø Mekaniske AS har en viktig plass i den maritime industrien i Nord-Norge. Etablert med røtter tilbake til den maritime utviklingen av Tromsø som en viktig havneby, har verftet utviklet seg til en sentral aktør i regionen. Nå ønsker bedriften å vokse...
