Nor-Shipping i Dagens Næringliv

Havbunnsmineraler kan bli en ny motor for norsk maritim industri

Langt under havoverflaten, på dyp ned mot 6000 meter, finnes det store forekomster av sjeldne og verdifulle metaller. Slike havbunnsmineraler kan i fremtiden spille en avgjørende rolle i overgangen til en grønn økonomi – og samtidig gi et kraftig løft for norsk maritim og teknologisk industri.

Førsteamanuensis Egil Tjåland ved NTNU er generalsekretær i Norsk forum for marine mineraler (NMM), en sammenslutning som ble etablert i 2019 for å legge til rette for en bærekraftig havbunnsmineralnæring i Norge. – Vi arbeider for at denne industrien skal utvikles i tråd med det vi er vant med fra olje og gass, med bærekraft i sentrum, sier han.

Kongen i statsråd har formelt besluttet å åpne et område i Norskehavet og Grønlandshavet for mineralvirksomhet. Ressursgrunnlaget er enormt: 

– Det norske sokkelområdet inneholder metaller til en estimert verdi på 15 000 milliarder kroner, tilsvarende et helt oljefond, sier Tjåland.

Tre typer mineralforekomster
Det finnes tre hovedtyper havbunnsmineraler. Mangannoduler er potetstore knoller med høyt innhold av mangan, kobolt og andre metaller. Disse ligger spredt på havbunnen og kan samles opp uten gruvedrift. Sulfidmalmer danner seg når metallholdig vann stiger opp fra varme kilder på havbunnen og danner metallrike avleiringer. Disse er rike på kobber, sink, gull og sølv. Skorper er metallrike belegg som legger seg som et slags plakk på utspring i havbunnen. Disse inneholder mangan, kobolt, nikkel og kobber, ifølge Tjåland

– Kobber er spesielt viktig i det grønne skiftet, fordi det trengs i alle elektriske systemer og kabler. Vi har faktisk ett til to års verdensproduksjon av kobber kartlagt i norske havområder, sier Tjåland. 

– Dette er egentlig en del av de samme kobberforekomstene som dannet grunnlaget for norsk kobberproduksjon på land, og som tidligere var svært viktige i verdenssammenheng, forklarer han. 

Mulighet for shipping og leverandørindustri
Tjåland peker på at verdikjeden rundt havbunnsmineraler har mange likhetstrekk med olje og gass. Det må utvikles teknologi for å hente mineralene opp, skip for transport og anlegg for prosessering. 
     – Her ligger det i tillegg til selve verdien av mineralene et enormt potensial for norsk shipping, subsea- og leverandørindustri, sier han.
    Han minner om at norske verft og rederier har lært av oljealderen og vet hvordan man bygger og opererer avanserte systemer på dypt vann. 
    – Det er faktisk enklere enn folk tror: mange av forekomstene ligger åpent til, og teknologien er sammenlignbar med det vi bruker i Nordsjøen i dag.

 

Grønn utfelling av kobbermineraler på en mørkere sulfidprøve samlet inn av Sokkeldirektoratet ved Mohsryggen i 2020. Foto: sodir.no

Egil Tjåland ved NTNU er generalsekretær for NMM. Foto: NTNU

 

Miljø og politikk
Samtidig er det sterke motkrefter. 
    – Miljøbevegelsen vil ikke at det skal letes engang, av frykt for at man finner noe. Men det er ulogisk: bare ved å kartlegge får vi mer kunnskap om det marine økosystemet, sier Tjåland.
    Debatten rundt havbunnsmineraler minner om tidligere kontroverser i norsk energipolitikk, ifølge Tjåland. Han viser til hvordan utbygging av vannkraft og oljeutvinning også møtte sterk motstand, men i ettertid har vist seg avgjørende for nasjonal verdiskaping.

Internasjonalt kappløp
Internasjonalt pågår det et geopolitisk kappløp. USA har signalisert at de kan begynne utvinning i internasjonalt farvann uavhengig av FN-systemet. 
    – Det setter FN og International Seabed Authority under press til å utvikle internasjonale regler. Norge har et fortrinn her, vi har kompetansen og kan bli ledende, sier Tjåland.
    Norsk forum for marine mineraler er med som observatør i det internasjonale havrettsorganet ISA. 
    – Vi bidrar til å legge fakta på bordet. Men tiden er knapp. Hvis vi venter for lenge, risikerer vi at andre tar ledelsen, sier han.

Betydelige verdier – uten statsstøtte
Tjåland avslutter med å peke på paradokset i at en av de få nye industriene som faktisk kan bidra til det grønne skiftet – og som ikke trenger statsstøtte – risikerer å bli nedprioritert av politiske hensyn.
    – Dette er en historisk mulighet. Hvis vi lykkes, kan Norge både sikre egne ressursbehov og bidra internasjonalt – samtidig som vi bygger videre på våre maritime styrker. Men da må vi våge å satse nå.

LES MER

Redaksjonelle artikler fra magasinet

Maritim beredskap er nasjonal sikkerhet

Maritim beredskap er nasjonal sikkerhet

Det er lett å tenke på olje, gass og fisk når man snakker om norsk maritim næring. Men for Fride Solbakken, daglig leder i Maritimt Forum, handler det også om noe langt mer grunnleggende: trygghet, beredskap og nasjonal motstandskraft.Hvis vi skal kunne forsvare...

Store muligheter i havvind

Store muligheter i havvind

Havvindnæringen vokser raskt – og med den åpner det seg et nytt kapittel for den norske maritime industrien. Ifølge Jan Buttle-Ulvin, Executive Vice President for fornybar energi (REN) i Norwegian Energy Partners (NORWEP) handler det ikke bare om klima og kraft. Det...

Muligheter, utfordringer og norske ambisjoner

Muligheter, utfordringer og norske ambisjoner

Skipstrafikken står for omtrent tre prosent av verdens klimagassutslipp, og den internasjonale sjøfarten må kutte dramatisk om målene i  IMO sin klimastrategi skal nås. Det betyr nye krav, ny teknologi – og nye drivstoff. Tre alternativer peker seg ut: metanol,...

Vil løfte flere unge inn i maritim næring

Vil løfte flere unge inn i maritim næring

Som miljørådgiver i Grieg Green og styreleder i YoungShip Oslo, har Vilde Lyngstad Hageselle fra Sykkylven blitt en tydelig stemme for mangfold og unge i maritim næring. – Jeg anbefaler en karriere i maritim næring til alle unge jeg møter, sier hun.Til daglig jobber...

artikkelannonse

Artikkelannonser fra magasinet

Morgendagens sjøfolk vil kreve mer av oss!

Morgendagens sjøfolk vil kreve mer av oss!

Når de unge skal velge fremtid må de ha grunnleggende trygghet.• Trygghet for norsklønn på kyst og sokkel.I dag kan norske sjøfolk settes på land på kort varsel ved bytte av flagg. Et slikt arbeidsliv i Norge kan vi ikke tilby norsk ungdom. Derfor har...

OSM Thome: Godt posisjonert for videre vekst

OSM Thome: Godt posisjonert for videre vekst

Etter den vellykkede fusjonen mellom OSM og Thome i juni 2023 peker Finn Amund Norbye i OSM Thome på tre avgjørende faktorer for videre suksess: Menneskene om bord, vekstambisjoner i hele verdikjeden – og støtten fra en ny og langsiktig eier.Nesten to år etter...

Bærekraftig opptur for norsk verftsgruppe

Bærekraftig opptur for norsk verftsgruppe

Green Yard satser tungt på bærekraftige løsninger i skipsindustrien, og har ambisjoner om å være det mest bærekraftige alternativet i den maritime industrien.Gjennom nybygg, ombygging og resirkulering av skip, har Green Yard posisjonert seg og viser hvordan...