Bærekraftig opptur for norsk verftsgruppe
Green Yard satser tungt på bærekraftige løsninger i skipsindustrien, og har ambisjoner om å være det mest bærekraftige alternativet i den maritime industrien.
Gjennom nybygg, ombygging og resirkulering av skip, har Green Yard posisjonert seg og viser hvordan bærekraftig industriell utvikling kan kombineres med lønnsom drift og internasjonal konkurransekraft.
– Vi skal være en pådriver for bærekraftig omstilling i maritim sektor, sier Hans Jørgen Fedog, CEO i Green Yard.
I en bransje preget av skjerpede miljøkrav og økende global konkurranse, har Green Yard valgt en tydelig strategi: Å kombinere teknologisk kompetanse med bærekraftige løsninger.
– Det handler om mer enn å levere tjenester. Det handler om å levere fremtidens løsninger.
Kundene sparer tid, kostnader og miljøutslipp
Med verftene Green Yard Kleven i Ulsteinvik og Green Yard Feda ved Flekkefjord, leverer konsernet alt fra nybygg, ombygging og riggservice til resirkulering av skip – og gjør det med bærekraftig profil og sterk kompetanse innen skipsbygging.
For hvert prosjekt blir det utarbeidet en bærekraftsprofil, som viser de bærekraftige løsningene som er valgt. Når prosjektet blir levert blir det utarbeidet en bærekraftsrapport.
– Dette er noe våre kunder ser stor verdi av, og noe som brukes aktivt mot finansinstitusjoner, interne beslutninger og opp mot oppdragsgivere, sier Fedog.
Selskapet tilbyr et bredt spekter av verftstjenester – fra små vedlikeholdsoppdrag til store komplekse prosjekt. I tillegg har Green Yard også satset på mobile verftstjenester, som gjør det mulig å utføre arbeid direkte der fartøyene befinner seg. Dette til sammen gir kundene fleksibilitet og reduserer både kostnader, tid og utslipp.
Bærekraft i hele skipets livsløp
Et av de mest fremtidsrettede områdene er bærekraftig resirkulering av skip. Ved å resirkulere og gjenbruke materialer og utstyr, bidrar Green Yard til en mer sirkulær økonomi – og reduserer behovet for ny produksjon av energi- og materialkrevende komponenter og utstyr.
– Ved å integrere synergier mellom resirkulering, vedlikehold, ombygging og nybygg av skip, oppnår man en unik sirkulær tjenesteleveranse i hele skipets, forklarer Fedog.
Opp igjennom historien har de to verftene til sammen levert hundrevis av avanserte skip inne de fleste markedsområder både innen Offshore, hav-vind, passasjer, aquakultur og fiskeri. Etter at Green Yard tok over, har verftene siste årene levert over 75 ombygginger, resirkulert mer enn 30 skip og hatt flere rigger inne. Begge verftene er ISO-sertifisert innen miljø og kvalitet, og tilbyr tjenester til både nasjonale og internasjonale kunder.
Erfarne ansatte skreddersyr løsninger for kunden
Selskapets konkurransekraft hviler i stor grad på de ansatte. Med høy faglig kompetanse og lang erfaring fra krevende maritime prosjekter, leverer Green Yard skreddersydde løsninger – alltid med fokus på kvalitet og levering til avtalt tid og kostnad.
Ved å ha flere forretningsområder som går i motkonjunktur sikrer Green Yard også stabile arbeidsplasser for sine ansatte. Dette sammenfaller med arbeidet med å nå det viktige sosiale bærekraftsmålet, nummer 8, som heter «Anstendig Arbeid».
– Vi opererer i et marked i rask endring, der evnen til å tilpasse seg og levere verdi på flere nivåer er avgjørende. Vår ambisjon er å være en industriell partner som bidrar til både bærekraftig omstilling og økonomisk vekst, avslutter Fedog.
Med en tydelig bærekraftig profil og solid industriell forankring, fremstår Green Yard som et eksempel på hvordan norsk verftsindustri kan kombinere lønnsomhet med bærekraftig drift – og samtidig posisjonere seg for videre vekst i et globalt marked i endring.
Green Yard Feda, Flekkefjord. Strategisk plassert i forhold til sydlige Nordsjø og spesialisert på verftstjenester innen ombygging og resirkulering av skip, samt riggservice.
LES MER
Redaksjonelle artikler fra magasinet
Havbunnsmineraler kan bli en ny motor for norsk maritim industri
Langt under havoverflaten, på dyp ned mot 6000 meter, finnes det store forekomster av sjeldne og verdifulle metaller. Slike havbunnsmineraler kan i fremtiden spille en avgjørende rolle i overgangen til en grønn økonomi – og samtidig gi et kraftig løft for norsk...
Maritim beredskap er nasjonal sikkerhet
Det er lett å tenke på olje, gass og fisk når man snakker om norsk maritim næring. Men for Fride Solbakken, daglig leder i Maritimt Forum, handler det også om noe langt mer grunnleggende: trygghet, beredskap og nasjonal motstandskraft.Hvis vi skal kunne forsvare...
Store muligheter i havvind
Havvindnæringen vokser raskt – og med den åpner det seg et nytt kapittel for den norske maritime industrien. Ifølge Jan Buttle-Ulvin, Executive Vice President for fornybar energi (REN) i Norwegian Energy Partners (NORWEP) handler det ikke bare om klima og kraft. Det...
Muligheter, utfordringer og norske ambisjoner
Skipstrafikken står for omtrent tre prosent av verdens klimagassutslipp, og den internasjonale sjøfarten må kutte dramatisk om målene i IMO sin klimastrategi skal nås. Det betyr nye krav, ny teknologi – og nye drivstoff. Tre alternativer peker seg ut: metanol,...
artikkelannonse
Artikkelannonser fra magasinet
Morgendagens sjøfolk vil kreve mer av oss!
Når de unge skal velge fremtid må de ha grunnleggende trygghet.• Trygghet for norsklønn på kyst og sokkel.I dag kan norske sjøfolk settes på land på kort varsel ved bytte av flagg. Et slikt arbeidsliv i Norge kan vi ikke tilby norsk ungdom. Derfor har...
Invester i fremtidenssjøfolk–søk støtte fra Stiftelsen Norsk Maritim Kompetanse
Er du opptatt av å styrke rekrutteringen til sjømannsyrket, sikre høy kvalitet i opplæring og skape en trygg og bærekraftig maritim næring? Stiftelsen Norsk Maritim Kompetanse (SNMK) gir økonomisk støtte til rederier og prosjekter som fremmer kompetanse, HMS og...
OSM Thome: Godt posisjonert for videre vekst
Etter den vellykkede fusjonen mellom OSM og Thome i juni 2023 peker Finn Amund Norbye i OSM Thome på tre avgjørende faktorer for videre suksess: Menneskene om bord, vekstambisjoner i hele verdikjeden – og støtten fra en ny og langsiktig eier.Nesten to år etter...
Skipsverftet i nord: rigget for vekst
Tromsø Mekaniske AS har en viktig plass i den maritime industrien i Nord-Norge. Etablert med røtter tilbake til den maritime utviklingen av Tromsø som en viktig havneby, har verftet utviklet seg til en sentral aktør i regionen. Nå ønsker bedriften å vokse...
