Vil løfte flere unge inn i maritim næring
Som miljørådgiver i Grieg Green og styreleder i YoungShip Oslo, har Vilde Lyngstad Hageselle fra Sykkylven blitt en tydelig stemme for mangfold og unge i maritim næring.
– Jeg anbefaler en karriere i maritim næring til alle unge jeg møter, sier hun.
Til daglig jobber jeg i Grieg Green som Environmental Advisor & External Relations, forteller hun.
Men Vilde har også en tydelig stemme utenfor jobben. Som styreleder i YoungShip Oslo har hun i over ett år ledet arbeidet med å bygge nettverk, arrangere faglige og sosiale arrangement og synliggjøre unge talenter. Til sammen har hun vært aktiv i styret i over fire år.
– Det er både givende og lærerikt å få være med på å bygge nettverk, arrangere faglige og sosiale arrangement, og ikke minst løfte frem nye talenter og initiativer i maritim næring. Vi tar virkelig pulsen på industrien gjennom vårt arbeid for YoungShip Oslo, sier hun.
Status og utvikling
Vilde jobber ikke direkte med rekruttering, men har gjennom YoungShip god innsikt i hvordan det står til blant unge i næringen.
– Per april 2025 består våre medlemsmasse i Oslo-regionen av cirka 59 prosent menn og 41 prosent kvinner, sier Hageselle.
Ifølge Norsk Sjøoffisersforbund er kvinneandelen blant dem som jobber om bord på skip bare 11 prosent, og på tvers av hele den maritime næringen – inkludert verft, transport, tjenester og leverandører – ligger andelen på 21 prosent. På verdensbasis viser IMO-WISTA Women in Maritime Survey 2024 at kvinner fortsatt er sterkt underrepresentert til sjøs, og utgjør bare 1 % av det totale antallet sjøfolk ansatt hos de undersøkte organisasjonene.
Samtidig er det lyspunkter:
– Antall kvinnelige søkere til matros-faget har doblet seg fra 2024 til 2025 i følge tall fra Utdanningsdirektoratet. Når det gjelder maritime studier generelt, viser tall fra Samordna Opptak at antall førstevalgssøkere til maritime utdanninger har økt med 185 prosent i perioden 2016–2025, noe som er svært gledelig!
Viktig med mangfold
For Vilde handler dette ikke bare om kjønnsbalanse, men om fremtidsrettet utvikling:
– Jeg mener det er avgjørende med balanse i alle industrier, også i maritim næring. Det gir bedre dynamikk, flere perspektiver og styrker arbeidsmiljøet. Forskning viser at et mangfoldig arbeidsmiljø øker både trivsel og produktivitet.
– Når vi rekrutterer fra hele befolkningen, får vi tilgang til flere talenter og ideer, noe som er avgjørende for å møte frem-
tidens utfordringer – enten det handler om digitalisering, klima eller nye markeder.
Vilde Lyngstad Hageselle. Foto: Fotograf Martin Riseth
Rollemodeller og mentorer
YoungShip Oslo arbeider aktivt for å gjøre næringen mer synlig og attraktiv – særlig for unge kvinner.
– I YoungShip Oslo har vi prisen «10 Women to Watch», hvor vi løfter frem kvinnelige forbilder fra industrien. Dette er ti kvinner som har utmerket seg i sitt arbeid, og listen offentliggjøres under hver Nor-Shipping her i Oslo.
Hun fremhever også viktigheten av å ha en mentor:
– Jeg kan anbefale WISTAs mentorprogram til alle yngre kvinner i industrien. WISTA gjør virkelig en forskjell i industrien gjennom dette programmet ved å tilrettelegge for en relasjon og dialog mellom generasjoner. Jeg kontakter min mentor om jeg trenger råd eller ønsker å sparre om noe. Lite eller stort.
Grip mulighetene!
Tilbakemeldingene fra unge i næringen er ifølge Vilde tydelige:
– Maritim næring er et spennende og internasjonalt miljø med mange muligheter til å utvikle seg både faglig og personlig. Folk trives godt fordi de jobber med mennesker fra hele verden, og det er ofte mulighet for å ta mer ansvar hvis man ønsker det.
Hun opplever også at bransjen er i endring:
– Det er økende bevissthet og vilje der. Det handler om å ansette den beste kandidaten for jobben basert på behov og kandidatens kvalifikasjoner. Man har også et ansvar som enkeltindivid, til å både se og gripe de mulighetene man har fremfor seg.
– Om du for eksempel skulle ha topplederen til selskapet du drømmer om å jobbe for rett fremfor deg, er mine råd klare: Gå opp og snakk med personen. Grip rommet. Ta opp telefonen og ring de du er interessert i å jobbe for. Vis interesse og mot. Ingenting er mer inspirerende enn engasjerte mennesker.
En bransje med rom for flere
Til slutt minner hun om at shipping, til tross for sitt globale omfang, fortsatt er en nær og relasjonsbasert bransje:
– Industrien er en «relasjonsindustri» med et fokus på faglig kompetanse. Det er en stor, global industri – shipping står for 90 % av all global transport – men likevel så liten, fordi relasjoner står sterkt og det er relativt kort avstand til personene man ønsker å komme i kontakt med.
LES MER
Redaksjonelle artikler fra magasinet
Havbunnsmineraler kan bli en ny motor for norsk maritim industri
Langt under havoverflaten, på dyp ned mot 6000 meter, finnes det store forekomster av sjeldne og verdifulle metaller. Slike havbunnsmineraler kan i fremtiden spille en avgjørende rolle i overgangen til en grønn økonomi – og samtidig gi et kraftig løft for norsk...
Maritim beredskap er nasjonal sikkerhet
Det er lett å tenke på olje, gass og fisk når man snakker om norsk maritim næring. Men for Fride Solbakken, daglig leder i Maritimt Forum, handler det også om noe langt mer grunnleggende: trygghet, beredskap og nasjonal motstandskraft.Hvis vi skal kunne forsvare...
Store muligheter i havvind
Havvindnæringen vokser raskt – og med den åpner det seg et nytt kapittel for den norske maritime industrien. Ifølge Jan Buttle-Ulvin, Executive Vice President for fornybar energi (REN) i Norwegian Energy Partners (NORWEP) handler det ikke bare om klima og kraft. Det...
Muligheter, utfordringer og norske ambisjoner
Skipstrafikken står for omtrent tre prosent av verdens klimagassutslipp, og den internasjonale sjøfarten må kutte dramatisk om målene i IMO sin klimastrategi skal nås. Det betyr nye krav, ny teknologi – og nye drivstoff. Tre alternativer peker seg ut: metanol,...
artikkelannonse
Artikkelannonser fra magasinet
Morgendagens sjøfolk vil kreve mer av oss!
Når de unge skal velge fremtid må de ha grunnleggende trygghet.• Trygghet for norsklønn på kyst og sokkel.I dag kan norske sjøfolk settes på land på kort varsel ved bytte av flagg. Et slikt arbeidsliv i Norge kan vi ikke tilby norsk ungdom. Derfor har...
Invester i fremtidenssjøfolk–søk støtte fra Stiftelsen Norsk Maritim Kompetanse
Er du opptatt av å styrke rekrutteringen til sjømannsyrket, sikre høy kvalitet i opplæring og skape en trygg og bærekraftig maritim næring? Stiftelsen Norsk Maritim Kompetanse (SNMK) gir økonomisk støtte til rederier og prosjekter som fremmer kompetanse, HMS og...
OSM Thome: Godt posisjonert for videre vekst
Etter den vellykkede fusjonen mellom OSM og Thome i juni 2023 peker Finn Amund Norbye i OSM Thome på tre avgjørende faktorer for videre suksess: Menneskene om bord, vekstambisjoner i hele verdikjeden – og støtten fra en ny og langsiktig eier.Nesten to år etter...
Bærekraftig opptur for norsk verftsgruppe
Green Yard satser tungt på bærekraftige løsninger i skipsindustrien, og har ambisjoner om å være det mest bærekraftige alternativet i den maritime industrien.Gjennom nybygg, ombygging og resirkulering av skip, har Green Yard posisjonert seg og viser hvordan...
