Nor-Shipping i Dagens Næringliv

Store muligheter i havvind

Havvindnæringen vokser raskt – og med den åpner det seg et nytt kapittel for den norske maritime industrien. Ifølge Jan Buttle-Ulvin, Executive Vice President for fornybar energi (REN) i Norwegian Energy Partners (NORWEP) handler det ikke bare om klima og kraft. Det handler om arbeidsplasser, verdiskaping og en ny æra for eksportrettet næringsliv.

Vi har et unikt utgangspunkt. Ingen andre land kombinerer industriell erfaring fra maritim sektor og offshore olje og gass på samme måte som Norge. Det gir oss en reell fordel i den globale havvindindustrien,  sier Buttle-Ulvin.
    NORWEP er en delvis statlig støttet, men næringsdrevet – en brobygger mellom norske energibedrifter og internasjonale markeder. De bistår med analyser, posisjonering og markedsadgang for over 350 medlemsbedrifter, innen alt fra utstyr og teknologi til prosjektutvikling og drift.
    – Vi er ikke en tradisjonell interesseorganisasjon. NORWEP er ute der det skjer. I dialog med utviklere, myndigheter og selskaper som bygger havvindprosjekter verden rundt. Og det vi ser nå, er at etterspørselen øker raskere enn noen gang – både i Europa, Asia og  og andre internasjonale markeder sier han. For å møte dette, har vi utviklet en egen unik markedsprioriteringsoversikt basert på innsikt fra våre partnere, kunder og egne markedsanalyser.
    Samtidig understreker han at det norske hjemmemarkedet er for lite alene. 
    – Vi må tenke globalt fra dag én. Det er ikke nok å vente på utviklingen her hjemme. Skal vi få fart på investeringer, teknologiutvikling og leverandørkjeder, må norske selskaper fortsette å vinne kontrakter ute. På oppdrag fra NORWEP undersøker Menon Economics hvert kvartal eksportutviklingen i den norske leverandørindustrien til energisektoren. Tallene for havvind er veldig oppmuntrende. Eksporten har økt fra 22 milliarder i 2022 til 40 milliarder i 2024, en vekst på hele 84%. 
    – Norske leverndører  er allerede tungt involvert i prosjekter  blant annet i Skottland, Frankrike, Singapore, Kina, Tyskland, Nederland og Sør-Korea. Det gir et tydelig signal om konkurransekraften vår.
    Havvindmarkedet er i rask vekst. Global kapasitet for flytende havvind er i dag marginal, men ifølge DNV kan det være installert over 250 GW innen 2050. Det åpner for en industriell satsing der Norge har fortrinn – spesielt på det flytende segmentet.
    – Her har vi mulighet til å ligge i front. Vi har dypvann, vi har erfaring fra flytende plattformer, og vi har flere maritime klynger som kan støtte  hele verdikjeden – fra konstruksjon til drift og vedlikehold. Men vi har et behov for større skala og mer hjemlig aktivitet for å bygge kompetanse og kapasitet, understreker Norwep-lederen. 
    Ifølge Buttle-Ulvin vil det være avgjørende at Norge får realisert store prosjekter i eget farvann. Ikke bare for energiproduksjonens skyld – men for å styrke konkurranseevnen.
     – Det er viktig at hjemmemarkedet fungerer som utstillingsvindu. Hvis vi får demonstrert teknologi og løsninger her hjemme, får vi et kvalitetsstempel ute. Derfor må det ikke stoppe opp nå. Vi trenger kontinuitet i tildelinger og tempo i beslutningene.
    Særlig viktig er det å inkludere maritim næring i helheten. Buttle-Ulvin peker på at havvind er langt mer enn turbiner – det er også fartøyer, flytere, havner, substasjoner, ankringssystemer, kabellegging og havbasert logistikk.
    – Vi har en maritim verdikjede i verdensklasse. Havvind gir den en ny horisont. For verftene, for rederiene, for teknologiselskapene og mannskapet ute på fartøyene. Dette er en næring som kan bidra til det grønne skiftet og samtidig skape store ringvirkninger langs hele kysten.
    Han viser til at norske leverandører alle-rede har levert avanserte løsninger til havvindparker i utlandet, blant annet spesialfartøyer for installasjon og vedlikehold. Men potensialet er langt større.
    – Eksportmulighetene er enorme. Havvind vil spille en nøkkelrolle i energimiksen i mange land, og behovet for kompetente leverandører bare vokser. Her kan Norge bli et premium-leverandørland, slik vi ble det innen olje og gass. Det krever vilje, tydelig politikk og investeringer.
    Norwep har i dag tilstedeværelse i mer enn 20 internasjonale markeder ute i verden og samarbeider med  Innovasjon Norge og Utenriksdepartementet. Deres rolle er å identifisere forretningsmuligheter, bygge relasjoner og posisjonere norske aktører nær beslutningstakere globalt. »Vår strategi handler om å være et verktøy for næringen og fremskynde kommersielle beslutninger, «closer to contract», legger Buttle-Ulvin til. 
    – Det handler om synlighet, tillit og timing. Norske selskaper må være til stede, være synlige, og være forberedt på å levere. Vi i NORWEP kan hjelpe dem dit – men vi er helt avhengige av at det også satses hjemme. På infrastruktur, utdanning og forutsigbare rammer.
    Buttle-Ulvin mener havvinden representerer mer enn en ny energiform. Den representerer et strategisk veivalg for Norge.
    – Havvind er ikke bare en miljøsak. Det er industriutvikling. Det er sikkerhetspolitikk. Det er verdiskaping. Og det er noe vi faktisk er veldig gode på. Det må vi utnytte – og vi må gjøre det nå.

LES MER

Redaksjonelle artikler fra magasinet

Havbunnsmineraler kan bli en ny motor for norsk maritim industri

Havbunnsmineraler kan bli en ny motor for norsk maritim industri

Langt under havoverflaten, på dyp ned mot 6000 meter, finnes det store forekomster av sjeldne og verdifulle metaller. Slike havbunnsmineraler kan i fremtiden spille en avgjørende rolle i overgangen til en grønn økonomi – og samtidig gi et kraftig løft for norsk...

Maritim beredskap er nasjonal sikkerhet

Maritim beredskap er nasjonal sikkerhet

Det er lett å tenke på olje, gass og fisk når man snakker om norsk maritim næring. Men for Fride Solbakken, daglig leder i Maritimt Forum, handler det også om noe langt mer grunnleggende: trygghet, beredskap og nasjonal motstandskraft.Hvis vi skal kunne forsvare...

Muligheter, utfordringer og norske ambisjoner

Muligheter, utfordringer og norske ambisjoner

Skipstrafikken står for omtrent tre prosent av verdens klimagassutslipp, og den internasjonale sjøfarten må kutte dramatisk om målene i  IMO sin klimastrategi skal nås. Det betyr nye krav, ny teknologi – og nye drivstoff. Tre alternativer peker seg ut: metanol,...

Vil løfte flere unge inn i maritim næring

Vil løfte flere unge inn i maritim næring

Som miljørådgiver i Grieg Green og styreleder i YoungShip Oslo, har Vilde Lyngstad Hageselle fra Sykkylven blitt en tydelig stemme for mangfold og unge i maritim næring. – Jeg anbefaler en karriere i maritim næring til alle unge jeg møter, sier hun.Til daglig jobber...

artikkelannonse

Artikkelannonser fra magasinet

Morgendagens sjøfolk vil kreve mer av oss!

Morgendagens sjøfolk vil kreve mer av oss!

Når de unge skal velge fremtid må de ha grunnleggende trygghet.• Trygghet for norsklønn på kyst og sokkel.I dag kan norske sjøfolk settes på land på kort varsel ved bytte av flagg. Et slikt arbeidsliv i Norge kan vi ikke tilby norsk ungdom. Derfor har...

OSM Thome: Godt posisjonert for videre vekst

OSM Thome: Godt posisjonert for videre vekst

Etter den vellykkede fusjonen mellom OSM og Thome i juni 2023 peker Finn Amund Norbye i OSM Thome på tre avgjørende faktorer for videre suksess: Menneskene om bord, vekstambisjoner i hele verdikjeden – og støtten fra en ny og langsiktig eier.Nesten to år etter...

Bærekraftig opptur for norsk verftsgruppe

Bærekraftig opptur for norsk verftsgruppe

Green Yard satser tungt på bærekraftige løsninger i skipsindustrien, og har ambisjoner om å være det mest bærekraftige alternativet i den maritime industrien.Gjennom nybygg, ombygging og resirkulering av skip, har Green Yard posisjonert seg og viser hvordan...